28, 29 en 30 april - Reisverslag uit Hornillos, Spanje van Patricia Ven - WaarBenJij.nu 28, 29 en 30 april - Reisverslag uit Hornillos, Spanje van Patricia Ven - WaarBenJij.nu

28, 29 en 30 april

Door: Patricia van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Patricia

29 April 2016 | Spanje, Hornillos

28 april naar Burgos
Deze albergue gaat ook in de nooit meer box: geen oog dicht gedaan door de vooroorlogse bedden een ontbijt om op te schieten. Wat ook betekent dat vandaag zwaar was door het tekort aan nachtrust.
Het was een pittige dag van slechts 20 km (die achteraf toch écht 25 km was) met één flinke klim en een steile afdaling. Inmiddels in een heel ander landschap terecht gekomen. Geen wijngaarden meer, weer wat meer koeien en schapen en verder wat bos en veld. En verder een héél lang saai stuk (12 km) langs industrie om in het centrum van Burgos te komen.

En nog steeds hebben we mazzel dat het droog is, we hadden wel wat modderige stukken, maar er was goed door te komen.
Vanochtend gestart met een donkere lucht en ijs en ijs koud, vooral door de gure wind. Met 5 lagen gelopen vanochtend plus een Buff om mijn nek én een warme Buff op mijn hoofd. We begonnen ergens rond het vriespunt. Pas rond de middag liet zich een waterig zonnetje zien en konden we voorzichtig een laagje afpellen. Aan het eind van de middag was het in Burgos strak blauw én nog steeds alleen aangenaam in de volle zon uit de wind. Nu heerlijk op een eigen pension kamer. Nachtje bij tanken!

Vanmiddag in Burgos de kathedraal bekeken. Daar kon ik natuurlijk niet omheen. Wat een prachtige bezienswaardigheden! Ik denk dat mensen hier zomaar een dag aan zouden kunnen besteden. Daar had ik het geduld en de voeten niet voor en bovendien was het in de kerk, ondanks mijn 4 lagen kleding ook verschrikkelijk koud.
De komende dagen komen we in de Meseta.

29 april naar Hornillos
Lekker uitgeslapen vandaag, wat betekent dat ik gewoon om 6 uur wakker was en nog wat heb liggen lanterfanten. Wat een luxe zo’n nacht! En een goddelijk ontbijt ook nog met verse croissants en chocolade broodjes, toast en cereals. Hmmm goede basis voor de 22,5 km van vandaag. 6,5 uur inclusief een uurtje pauze. Het kostte ons een uur om Burgos uit te komen, maar aangezien we fit waren aan het begin van de dag, maakt het allemaal niet zo veel uit.

Het is een stralende dag. In de ochtend nog héél koud dus alle lagen aan en ieder uur kan er weer een laagje af. Als het weer straalt, ziet de natuur er ook prachtig uit. Een beetje vlak zoals in Nederland met de heuvels rondom ( die wij dan weer niet hebben).

De ochtend vlak gelopen, daarna 2 uur lang stevig klimmen met als beloning wederom een prachtige vallei en binnen een 20 minuten weer helemaal beneden aangekomen. Ik denk nog wel eens: moet dat nou? Al dat op en af?

En intussen maar filosoferen, vandaag over religies en hoe mooi het zou kunnen zijn als we puur zouden kunnen lezen wat er geschreven wordt in de boeken. Als we ons niet zouden storen aan de logheid en de vervormingen die door de instituten van de verschillende geloven veroorzaakt worden. Maakt niet uit of we het hebben over het katholicisme of de islam of welke andere godsdienst dan ook. Count your blessings zei mama altijd en zo is het ook: ik kan niet anders dan dankbaar zijn voor alles wat er is.

Dit is écht een goede familie- albergue. Vanavond met 14 man van 10 nationaliteiten een overheerlijke Spaanse paella, precies gemaakt zoals Kris hem zou maken: heerlijk!

30 april naar Castrojeriz
Heerlijk vanochtend om 7 uur: de mannen naar de supermarkt gestuurd voor wat bijvoeding omdat we lange stukken zonder fourage doen vandaag én zelf lekker vast vertrokken zodat ik het eerste uur alleen kan starten. Stralend weer al, wel koud (4 graden), nog nergens pijn en zomaar mijmerend in mijn eentje op stap. Genietend van de vogels, de natuur en de zon. Na een uur werd ik door ze ingehaald en toen was ik ook welweer genoeg alleen geweest. Voor herhaling vatbaar: morgen eten we zelf gebakken eieren in een prachtige nieuwe albergue met alleen lage bedden ( dus niet dat geklim) en als de mannen de keuken opruimen, smeer ik hem voor nog zo’n uurtje. Hoeft niet meer te zijn, brengt me wel bij mezelf en is zalig!

Toen we na de klim van het eerste uur boven op de Meseta kwamen, was er een snijdende wind uit het noordoosten die ons de hele dag vergezeld heeft, dus de hele dag gelopen met alle lagen aan. De komende dagen blijft het stralend ( ja, we hebben geluk) en iedere dag wat warmer tot 23 graden. Ben benieuwd! En dan loop je over die hoogvlakte en dacht ik dat dan alles vlak was… nee dus: het blijft klimmen en dalen. De natuur wordt wat saai gevonden, ik vind hem prachtig: vooral groen, groen, groen met alleen wat kleine bomen en lichte glooiingen.

Halverwege lopen we een kleine vallei in met een dorpje (Hontanas) voor de lunch en op naar de volgende 11 km tot in Castrojeriz. Grotere dorpjes dan dit hebben ze hier niet, maar ook: als je de dorpjes uit bent, kom je geen huis meer tegen.
Rond 14 uur hadden we onze 22 km er weer op zitten. Om een precieze inschatting te maken van het aantal kilometers dat we er op hebben zitten, valt nog niet mee, maar volgens het boek van Günter zitten we op 340 km.

Lekkere douche, opgewarmd in het ommuurde terras en lekker bijgekletst met Claudia. Hoop Erica ook nog te spreken… Ik durfde steeds niet te bellen, omdat ik ze dan zo mis, maar het ging goed. Ik ben alweer aan het aftellen: nog een goeie week wandelen en dan zit het er alweer op.
Vanavond nog maar eens naar de kerk om te zien of daar nog wat te vinden is. En dan weer lekker eten. Ik kan nog steeds de moed niet opbrengen om echt te gaan koken, terwijl ze hier in deze albergue een prachtig systeem hebben: een gevulde keuken met alles er op een eraan incl pasta, rijst, groenten, eieren enz. Je gebruikt wat je nodig hebt en je betaalt wat jij redelijk vindt in een potje. Knap hoor. Misschien iets voor mijn volgende Camino? Morgen in ieder geval gebakken eieren!

  • 02 Mei 2016 - 17:24

    Bertien:

    Lieve Patch, ik schreef al een eerdere reactie, maar die zie ik nergens meer terug. Dus misschien krijg je 2 reacties van me en dat is niet erg.
    Meis, ik heb zo'n bewondering voor je, ik lees je verslagen met zoveel plezier en ik vind je zo'n kanjer dat je het allemaal volhoudt. Echt top hoor! Je schrijft het allemaal ook zo goed en leuk op, zodat je helemaal kunt (proberen) mee te leven.

    Ben heel benieuwd naar je verhaal áchter het verhaal. Wat een ervaring voor je.

    Nog heel veel kracht en sterkte én fun gewenst voor deze week.

    Liefs, Bertien

  • 02 Mei 2016 - 17:27

    Theaklomp :

    Meisje meisje wat maak je allemaal mee.
    Fantastisch dat je dit doet ik doe het je niet na.
    We zijn trots op je xxxxxxxxxx en knuffel van de klompjes
    Ik mis je

  • 02 Mei 2016 - 17:51

    Engelien:

    Hoi Patricia,
    Geweldig die ervaringen van je te lezen! Leuke foto's met die mannen.
    Geniet er nog van de laatste week .
    Liefs, Engelien

  • 02 Mei 2016 - 17:57

    Zeg Maar Thijs:

    Zijn er ook af en toe nog wat smeuiige verhalen te vertellen haha!

    Succes Patrieszz! De Thies.

  • 02 Mei 2016 - 22:14

    Claudia Zahra :

    Hoi lieve mama, ik voel me vereerd dat ik je verhalen mag lezen voordat ik ze plaats. Ik ben zo trots op je, maar begin je intussen wel héél erg te missen. Geniet van je laatste dagen en ik wacht op je

  • 02 Mei 2016 - 22:58

    Ria Van De Ven:

    Dag nichtje, nog even vol houden ...heerlijk om je dochters weer te zien die al staan te wachten. De mijne logeert bij me en je hebt de groeten van Desirée.Wij fietste vandaag door het bos. Een heerlijke tocht zon en mooi jong groen aan de bomen. Dat was mijn avontuur.....Liefs T Ria

  • 03 Mei 2016 - 08:35

    Resi Veldhoven:

    Ook van ons alle liefs, je gaat goed hoor ! Trots op jou ! Geniet maar lekker door ! Xx

  • 03 Mei 2016 - 10:11

    Kris:

    Het begint te korten ! Gelukkig dat t droog is en dat je zoveel lagen bij je had !
    En fijn dat je zo n gezellige groep hebt gevonden ...
    Misschienmoet je van de zomer nog maar even komen opwarmen in Rupia !
    Wij zijn vandaag in Collonges la Rouge en gaan richting Bretagne .... Ben de Camino hier ook tegengekomen !
    Buen Camino en we wachten alweer op je volgende verhalen !

  • 03 Mei 2016 - 13:55

    Chris:

    Ja Patje, petje af, vroeger zongen we in koor:1-2-3-4-5-6-7, zo gaat ie goed, zo gaat ie beter, en nog ne kilometer. Hoeveel x had je dat kunnen zingen, als je al niet in gepeins, overleg, de wereld verbeteren zat met je mannen. Gehard door de kilometers, de natuur zien evolueren, vergeet vlug die industriegebieden, geniet van de kleuren, de rust, de geuren, de stilte, de natuur. Formidabel, een pluim op je hoed, lijkt me overgetelijk, geniet er nog van deze laatste dagen. Groetjes van ons, Wim en Chris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Ik ga vier weken wandelen in Spanje, 'de Camino'. Volg je me op mijn reis?

Actief sinds 30 Maart 2016
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 3846

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 10 Mei 2016

De Camino

Landen bezocht: